August 13, 2007

How? & Why? - Hur? & Varför?

I think it's fun to write both swedish and english since maybe the english speaking people will learn something? Hahaha. At least how to spell it. Anyway, I'm kinda hungry again so I'll write this down real fast.

Long Story

At first. My plans were way more simple. I figured that I'd visit Toronto (Canada, duh) over new years. So I'd hang out from dec 28th 07 until jan 11th 08 or so. This all seemed like a good idea cause I'd be 18 and it'd be a nice thing to experience. But then when I got my summer job I realized that the money would be crucial. I could afford the plane ticket but pretty much nothing else so naturally I was all "ok, this isn't going to work."

So I decided to wait 'til next summer instead. But then during this past time I started thinking a lot about what I really want to do in life and I couldn't think of anything. I don't know what the hell I want to do in Sweden. Study, get a permanent job, get married, have babies? Fuck no! I don't want life to be that simple and boring. No offense though, some people want that. I really don't though.

Moving on. I kept talking about going to Canada to everyone, not sure when or how. So gradually I started thinking "why don't I just move there?" I mean it's like Sweden (sorta) but there's english everywhere! And I'd meet so many new awesome people, I can go to way more shows with bands I actaully love and now just think "are ok" and I feel like I can do so many more things. Then I read posts about some girl on our messageboard (old one) that said she was planning to move to Canada and we briefly discussed moving in together and how awesome it'd be. And I mean extremely briefly. So then when I started actaully thinking about it more and planning, I recalled talking to her, so I searched up her myspace and sent her a message about not having seen her on the board in forever and if she was still interested in moving and especially then, with me.

So I got a way longer message back with an amazing response, when she got him from her waaay too long europe vacation we added it up on msn and have talked A LOT since then. Her name is Leanna and she is amazing and is basically saving my life, haha. Thanks!

During the time she was away I had started talking to another super sweet girl, Valerie and I briefly mentioned moving and she said she wanted to move to Toronto as well! YES!! PERFECT! After that all three of us have been planning madly and getting to know each other as well as you possibly can. To say the least, I'm super excited. Also, I was going to go to a college here in Sweden that has Music & Event Management. But my other friend, ms Spazz, Informed me that there's a college in Oshawa, Canada with the exact same education. So I figured, wouldn't it be smarter to learn all the things I wanna learn about this in English? I don't wanna plan events in Sweden anyway! Hell yes! Smartypants.

After this, I started telling more and more people that I'm moving and about all the plans I have for the future. And of course some people are being really really skeptical. Saying I can't do this, with two random people I've never met and a country I know nothing about really. But you know what? This is my life and I need to do what I want to do. Even if it means taking huge chances and risks. I really don't care. If this all fails, I'll be happy to know that I tried and I'll learn from it. Easy as that.

Plans and Money

I'm planning to move in January of 2009. It used to be novemberish 2008 but yeah. We decided it'd be smarter to have one last holiday at home and then move out. Plus, hopefully we'll all have enough money together by then.

I have worked all this summer and have enough money for the plainticket. I'm planning on getting an extra job (I'm working on this as I'm writing too) and work all of next summer too. Hopefully a better paid job since I'll be 18 and hopefully much more than part time which I worked this summer.
For school I need even more money, which will be kinda tough. Hopefully I'll get a job real fast in Toronto and can work it all together. And work while studying.

I know this will be hard, trust me. But it's worth it. I need something new and this is perfect for me. I'm willing to work 24/7 just to get this through.

ps. fuck i can't believe how much there is to translate. hahaha fuck.


Jag tycker det är kul att skriva på både svenska och engelska eftersom de som är engelsktalande kanske lär sig nåt? Haha. Iallafall hur man stavar det. Iallafall, Jag är lite hungrig så jag ska försöka skriva snabbt.

Lång Historia

Först, var mina planer mycket enklare.Jag tänkte att jag skulle hälsa på i Toronto (Kanada, duh) över nyår. Så jag skulle vara där från den 28e dec 07 till 11e jan 08, nåt sånt. Det verkade som en bra idé eftersom jag skulle vara 18 och det skulle vara en trevlig upplevelse. Men sen när jag fick mitt sommarjobb så märkte jag att pengar skulle bli ett problem. Jag kunde betala min flygbiljett men i princip inget annat efter det, så jag tänkte "okej, det här kommer inte funka."

Så jag bestämde mig för att vänta till nästa sommar istället. Men sen under den senaste tiden började jag tänka på vad jag egentligen vill göra med mitt liv och jag kunde inte komma på något. Jag har ingen jävla anning om vad jag vill göra i Sverige. Plugga, skaffa ett permanent jobb, gifta mig, ha barn? Fuck nej! Jag vill inte att mitt liv ska vara så enkelt och tråkigt. Ursäkta mig, vissa människor vill ha det. Det är helt okej. Men det vill inte jag.

Iallafall. Jag fortsatte att prata om att åka till Kanada med alla, inte säker när och hur. Så småningom började jag tänka "varför flyttar jag inte bara dit?" Jag menar det är nästan som Sverige, fast alla pratar engelska! Och jag skulle träffa så många nya coola människor, jag kan på många många fler konserter med band jag ÄLSKAR och inte tycker "är okej" och jag känner att jag kan göra så många mer saker. Sen började läsa inlägg på mitt forum om en tjej som sa att hon planera att flytta till Toronto (dit jag vill flytta) och vi pratade lite snabbt och lätt fram och tillbaka om hur kul det skulle vara att bo tillsammans. Så när jag började fundera mer och börja planera på riktigt, kom jag och tänka på henne och att vi hade pratat om det. Så jag letade upp henne på Myspace och skickade ett meddelande om att hon inte hade varit på forumet ett tag och om hon fortfarande var intresserad av att flytta, då med mig speciellt.

Så jag fick ett myyyyycket längre meddelande tillbaka med ett fantastiskt svar, när hon sedan kom hem från sin alleldes för långa Europa semester så fixa vi msn och vi har pratat MYCKET sen dess. Hon heter Leanna och hon är fantastisk och räddar i princip mitt liv, haha. Tack!

Under den tiden hon var borta så hade jag pratat med en annan super snäll tjej, Valerie och jag nämnde lite snabbt att jag skulle flytta och hon ville flytta till Toronto också! JA!! PERFEKT! Efter det har vi alla tre planerat galet mycket och lärt känna varandra så mycket vi kan. Man kan ju lugnt säga att jag ser fram emot det super mycket. Också, jag skulle gå på högskolan i Kalmar i Sverige som hade Musik & Event management. Men min andra vän, ms Spazz, berätta att det finns ett college i Oshawa, Kanada med precis samma utbildning. Så jag tänkte, vore det inte smartare att lära sig alla saker jag vill lära mig på engelska? Jag vill ändå inte planera events i Svergie! JA, smart.

Efter detta, så började jag berätta för fler och fler att jag ska flytta och om alla mina planer jag har för framtiden. Och såklart finns det vissa som är riktigt skeptiska. De säger bl.a. att jag inte kan göra det, med två personer jag aldrig har träffat och ett land jag inte ens känner till så bra. Men vet ni vad? Det här är mitt liv och jag måste göra det jag vill göra. Även om det betyder att jag tar stora risker och chanser. Jag bryr mig inte. Om allt det här går åt helvete kommer jag ändå vara glad att veta att jag försökte och jag kommer lära mig av mina misstag. Så lätt är det.

Planer och Pengar

Jag planerar att flytta Januari 2009. Det var först planerat November 2008 men ja. Vi bestämde att det vore smartare att spendera en sista högtid hemma och att sen flytta. Plus, förhoppningsvist kommer vi alla få ihop tillräkligt med pengar tills då.

Jag har jobbat hela den här sommaren och har tillräkligt med pengar till flygbiljetten. Jag planerar att skaffa ett extrajobb (jag jobbar på det medan jag skriver det här t.o.m.) och att jobba hela nästa sommar också. Förhoppningsvist ett bättre betalt jobb eftersom jag kommer vara 18 och förhoppningsvist mer än bara deltid som jag jobba den här sommaren.
Till skolan behöver jag ännu mer pengar, vilket kommer bli ganska jobbigt. Jag hoppas kunna få ett jobb så fort som möjligt i Toronto och kan få ihop allt då. Och jobba medan jag pluggar.

Jag vet att det här kommer på svårt, tro mig. Men det är värt det. Jag behöver något nytt och det här är perfekt för mig. Jag är villig att jobba 24/7 bara för att få den här drömmen sann.

ps. fan, det blev asmycket att översätta. tog för evigt. hahah. fan.

2 comments:

Anonymous said...

Tjena! Nå, flyttade du?
Jag skulle behöva lite info ang. om att flytta till Toront.
Skulle verkligen uppskatta om du tog kontakt med mig på
e_engborg@hotmail.com

Tack på förhand

Anonymous said...

Kul att du ska flytta hit till Toronto. Helt fantastisk stad vill jag säga. Har själv flyttat hit permanent och trivs jättebra. Man känner sig som hemma på direkten (oavsett var man kommer ifrån). Lycka till med studier och allt annat här i T.O!